الرئيسية > كشف كذب المتنصرين > المحامية السحاقية نجلاء الإمام تعلن اعتناق النصرانية

المحامية السحاقية نجلاء الإمام تعلن اعتناق النصرانية

يوم الخميس 23 يوليو 2009م قامت المحامية السحاقية العاهرة ” نجلاء محمد الإمام “ بالدخول إلى غرفة القُمّص الشاذ جنسياً زكريا بطرس ، وإعلانها اعتناق الديانة النصرانية ، كما قامت بسب الله تعالى والإسلام العظيم ، ووصفت آيات القرآن الكريم بـ ” الآيات الشيطانية “ – على حد قول تلك السحاقية الشاذة .
وحتى هذه اللحظة ما زالت هذه المحامية عضواً بنقابة المحامين المصريين ، وما زالت بعض الفضائيات الضالة تستضيفها لتتحدث وتفتى فى شئون الإسلام . وإنا لله وإنا إليه راجعون .

شاهد الفيديو:

تعليق وطلب: إن كان يسوع قد سهل دخول الزواني والعشارين إلى ملكوت الله المزعوم كما في في إنجيل متى 21: 31 فليس بالغريب أن تتحول سحاقية كـ “نجلاء الإمام” إلى المسيحية.

هذه رسالة إلى كل الفضائيات بعدم إستقبال هذه العاهرة لكي تتكلم عن الإسلام أو تفتي في شؤون المسلمين، فهي ليست مسلمة وتعمدت إخفاء ذالك لكي تسب الله ورسوله في غرف النصارى على برنامج البالتوك (Paltalk).

ونطلب من نقابة المحامين فصلها من النقابة ومحاكمتها بتهمة التطاول على الإسلام و على رسوله محمد صلى الله عليه سلم.



Advertisements
  1. يوليو 26, 2009 عند 5:11 ص

    السلام عليكم

    يعنى حتترشم فى 36 موضع والقسيس يمد يده فى .. انتم عارفين طبعا

    المسيحية تبيح الزنا هل دخلتها لاجل هذا ؟

    المسيحية تبيح الخمر هل دخلتها لاجل هذا ؟

    المسيحية تبيح الشذوذ والسحاق هل دخلتها لهذا ؟

    ان كانت دخلتها للخلاص فلا خلاص بالمسيحية التى اسست على الظيم خطية فعلها ادم وهو لايعنى أى شىء – غير عارف للخير والشر – ما ذنب ادم فى الخطية المزعومة ولماذا لم يمت حين اكل من الشجر – الكتاب المقدس يقول يوم تأكل من الشجرة موتا تموت – هل اعلن يسوع بلسانه الخطية الاصلية – ما مصير الامم التى جائت قبل المسيح وماتت بخطيتهم نتحدى أن يجيب احد –

    وأخيرا مبروك عليكى الرشم وسد مداخل الشيطان 36 فتحة lol

    ( مدير مدونة جند الله الاسلامية )

    • يوليو 26, 2009 عند 7:17 ص

      وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

      معروف على هذه السحاقية الشتم والسب في غرف نصارى البالتوك, وهي من الأصل غير مسلمة, فلم نسمع لها تسجيل إلا وهي تسيئ للإسلام وللرسول و زوجاته, بل وقد ظهرت على قناة العربية وقالت إغتصاب الأسرائيليات نوع من أنواع المقاومة !؟

      سؤالي هل اصبحت هناك مقاومة جديدة تدعى “المقاومة الجنسية” ؟

      نتمنى من نقابة المحاميين فصل هذه العاهرة من النقابة

      شكرا لك أخي Soldiers Of Allah على التعليق الرائع و بالفعل سترشم بـالـ36 رشمة!

  2. يوليو 26, 2009 عند 4:10 م

    ما هو دليلك علي السحاق ايها الكاذب المخادع ياريت ادرس دينك الاول كويس و بعدين احكم
    مش علطول جاهز باللاتهامات و السب اللي انتو بس فالحين فية يا امة ضحكت من جهلها الامم

    • يوليو 27, 2009 عند 1:24 ص

      شاهد هذا الفيديو الذي رفع على موقع “يوتيوب” لتتأكد أنها عاهرة وسحاقية
      الرابط: http://www.youtube.com/watch?v=0eE8NL2PNh4

      وستجد نفس هذا الفيديو منتشر على مواقع قناة الحياة.

  3. يوليو 26, 2009 عند 8:00 م

    كلب وراح الاسلام اكبر من اى فرد
    سؤال هوة انا كمسلم مبحبش السيد المسيح اكيد بحبه وبحترمه
    وبعدين دي عمرها اكيد اكبر من 36 سنة على الاقل بعشر سنين هية بتتنصر والا عايزة عريس

  4. يوليو 26, 2009 عند 9:30 م

    اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    قال الله عز وجل
    ما كان الله ليذر المؤمنين على ما أنتم عليه حتى يميز الخبيث من الطيب
    صدق الله العظيم
    وهذا بالطبع هو الخبيث من الناس

    و لا يجب ان يحزن احد على خروج هذه الملعونه الكافره من مله الاسلام
    بل بالعكس يجب ان نفرح فلا يوجد مكان فى الاسلام لامثال هذه السحاقيه
    وانى على يقين انها ليست مقتنعه ولا تصدق ما تقوله وانما دخلت فى النصرانيه كما يقول اخوانى لانها تريد ان تفعل ما تشاء من زنا وسحاق وغير ذلك بلا تانيب ضمير قذر منها
    وربما تكون طمعانه فى ابوها ده اللى بتتكلم قدامه

    zedanegypt.wordpress.com

    • يوليو 28, 2009 عند 12:54 م

      اثبتِ إنها مسلمة, كل تسجيلاتها المنتشرة على الإنترنت تسب فيها الإسلام والرسول. بالنسبة للقمص الشاذ زكريا بطرس فنتحداه أن يقبل المناظرة معنا وليس الهروب بحجج وهمية.

      بالنسبة للزنا فهو في كتابك المقدس وليس في الإسلام ; راجعي نشيد الأنشاد وحزقيال. ليس لدي إستعداد لأن أترك دين الإسلام وأذهب لدين بولس الكذاب.

      راجعي هذه المقالة لتعرف كيف أن تصريحات نجلاء الإمام كانت كلها كذب, فهي تقول لا أخاف من أحد, وفي لقاء مع جريدة ” اليوم السابع “ أنكرت موضوع تنصرها.

      الرابط: https://kashfelnasara.wordpress.com/2009/07/28/lier-negla-elimam

    • يوليو 28, 2009 عند 9:44 م

      اولا يامدام مريم وانتى اكيد مدام سواء تزوجتى او لسه ما تزوجيتيش مش معقوله هيكون اكتر من مليار ونصف مسلم على وجه الكره الارضيه عايزين يخرجوا من مله الاسلام وخايفين من ابائهم او اولادهم لان ببساطه والحمد لله الدين الاسلامى وقر فى قلوبنا ومستحيل اى قوه على وجه الكره الارضيه هتغيره فينا وخلى بالك انتى اساس الزنا جه من عندكم لانكم ما تقدروش تتزوجوا اكتر من وحده مع عدم قدرتكم على تغيير المعتقد الدينى ده وطبعا بحثتوا عن حاجه تعملوا بيها اللى انتوا عايزينه ما لقيتوش غير الزنا كمان عندكم الوحده لما بتطلع فارشه شعرها لكل الناس مش عيب ولو فكرتى مع نفسك بعقل هتلاقيه انه بيزيد من احترامك لنفسك واحترام الغير ليكى وحسبنا الله ونعم الوكيل فيكى وفى اللى مثلك واللى اصبح ضعفاء المسلمين بيقلدوهم فى لبسهم ومنظرهم .كمان من اللى يزيد الدين الاسلامى حسن وكمال انه بيدلنا على كل شيء حتى على جماع الزوجه بطريقه محترمه مش زى ما انتوا بتعملوا وانتى اكيد عارفه ده كويس واكيد جربتيه اكتر من مره مع اكتر من واحد وكل مكان وكل بيت فيه الكويس وفيه الوحش واكيد فى المسلمين في منهم ضعفاء ولكنهم والحمد لله نسبتهم الى مجموع المسلمين تكاد تكون واحد كل الف اللى بيعمل الاشياء القذره بتاعتكم لكن انتوا كلكم انفسكم قذره وغير سليمه وكلمه اخيره ليكى احنا ما فيش واحد ي المسلمين متدايق ولا زعلان ولا غضبان من خروج هذه الكافره من مله الاسلام لانه ببساطه وحده زيها وجودها عار على الاسلام والحمد لله انها ذهبت الى جهنم ان شاء الله ولو جبنا بس طفل صغير من اطفال المسلمين وتناقش مع اى احد عندكم ى الدين لا ابوكى زكريا ولا اى واحد فيكم هيعرف يرد عليه

  5. يوليو 27, 2009 عند 12:14 ص

    ملاحظة: لسنا حزينين على تركها للإسلام لأنها لم تكن في حياتها مسلمة, بل هي رسالة إلى نقابة المحاميين في مصر للإستماع إلى التسجيل وفصل هذه العاهرة من النقابة بسبب سبها لله عز وجل والرسول وأمهات المؤمنين, في غرف البالتوك وفي حواراتها مع مواقع الأٌقباط.

  6. يوليو 28, 2009 عند 1:21 م

    فعلا كتاباتنا لاتجدي شيئا مع أتباع زكريا بطرس لأنها تحسسهم بأن أبيهم كذاب .. وهم لايريدون تصديق هذا الأمر .. فأبونا حبيب المسيح .. الرب يبارك تعب خدمته .. إلخ
    فعلا نحن المسلمين نهرب من الأب الورع القمُص زكريا بطرس بدليل أن أحد الشماسين السابقين دعاه إلى مناظرة علنية
    الرابط: http://www.youtube.com/watch?v=7CDJLdN6h3w

    إن كان هذا يعني هروبا فنحن أول الهاربين لأننا نطلب مناظرة زكريا بطرس على قناة الحياة!

    هل تجرؤين يا مريم أن تضغطي على هذا الرابط لترى كيف أن زكريا بطرس يكذب عليكم أم إنها ستكون صدمة؟
    على كل فالرابط هو: http://www.youtube.com/user/zakariahbotros

    وببحث بسيط على موقع “يوتيوب” ستجدين العديد من الردود على القمُص الورع زكريا بطرس, ومن أهمها ردود الأخ الباحث – كلية الشريعة .

    • يوليو 28, 2009 عند 2:03 م

      قرأت القران كله ثم تقولين بأنه ينفى التحريف عن التوراة والإنجيل!؟
      بما إننا نتحدث عن زكريا بطرس والمناظرات لاكن لايوجد مشكلة من ذكر بعض الأدلة التي تقول بتحريف التوراة والإنجيل:

      -( فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ )
      -( فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ)
      -(وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ)

      نعوذ بالله من قول أن مريم عليها السلام زانية .. اليهود من أتهمها مريم بهذه التهمة وليس نحن, والقران يبرئها من كل هذا بقوله: ( وَمرْيم اٌبْنت عِمران التِيْ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيْهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنْ الْقَانِتِينَ ) التحريم: 12

      وهذا دليل واضح وصريح على أن مريم عليها السلام طاهرة, شريفة, عفيفة.

      إقتباس:
      “وحاشاه يكون كذاب واحلى شي فيه انو بيحكي بامثلة مزبوطة من كتبكم 100 بالمئة”

      لا أعلم هل زكريا بطرس أصبح إله حتى لايخطأ أو لايكذب. بالفعل يامريم هو يستشهد من كتبنا ولاكن دائما يبتر الجزء الذي يريده ليوهمكم بأن مايقوله صحيح
      وخير مثال هو قصة “الفتاة الفزارية”, على الرابط: http://www.youtube.com/watch?v=GUSkSmu6iTU

      حاولي مشاهدة الروابط لكي تحكمي جيدا على من تدافعين عنه.. لن يقبل أن يناظر أي عالم من علمائنا يامريم, ونتحداه أن يوافق على مناظرة في أي مكان.

      نحن نعرض ماعندنا من ردود عليكم .. وأنتم تقولون نفس كلامكم وتدافعون من غير بحث وتدقيق . انتهى

  7. Abu Nasr
    يوليو 28, 2009 عند 3:28 م

    may god damn that woman who’s very ignorant and know nothing about islam
    may god burn her and damn her
    cos if she knows islam she won’t let islam
    thanks for the topic

  8. يوليو 28, 2009 عند 4:19 م

    admin انت انسان محترم جدا وزادك الله من علمه وكلامك مقنع جدا .. بس تقول لمين ..دول اعباط ..مستنى ايه من ناس بتعبد خروف… وعندهم حزقيال ونشيد الانشاد بتاع يوم الخميس… ربنا يهديهم .. والله احنا اولى بالمسيح ومريم من الاعباط

    • يوليو 29, 2009 عند 8:20 ص

      جزاك الله خيرا أخي الحبيب محب الله ورسوله

  9. يوليو 28, 2009 عند 9:44 م

    ولا يامدام مريم وانتى اكيد مدام سواء تزوجتى او لسه ما تزوجيتيش مش معقوله هيكون اكتر من مليار ونصف مسلم على وجه الكره الارضيه عايزين يخرجوا من مله الاسلام وخايفين من ابائهم او اولادهم لان ببساطه والحمد لله الدين الاسلامى وقر فى قلوبنا ومستحيل اى قوه على وجه الكره الارضيه هتغيره فينا وخلى بالك انتى اساس الزنا جه من عندكم لانكم ما تقدروش تتزوجوا اكتر من وحده مع عدم قدرتكم على تغيير المعتقد الدينى ده وطبعا بحثتوا عن حاجه تعملوا بيها اللى انتوا عايزينه ما لقيتوش غير الزنا كمان عندكم الوحده لما بتطلع فارشه شعرها لكل الناس مش عيب ولو فكرتى مع نفسك بعقل هتلاقيه انه بيزيد من احترامك لنفسك واحترام الغير ليكى وحسبنا الله ونعم الوكيل فيكى وفى اللى مثلك واللى اصبح ضعفاء المسلمين بيقلدوهم فى لبسهم ومنظرهم .كمان من اللى يزيد الدين الاسلامى حسن وكمال انه بيدلنا على كل شيء حتى على جماع الزوجه بطريقه محترمه مش زى ما انتوا بتعملوا وانتى اكيد عارفه ده كويس واكيد جربتيه اكتر من مره مع اكتر من واحد وكل مكان وكل بيت فيه الكويس وفيه الوحش واكيد فى المسلمين في منهم ضعفاء ولكنهم والحمد لله نسبتهم الى مجموع المسلمين تكاد تكون واحد كل الف اللى بيعمل الاشياء القذره بتاعتكم لكن انتوا كلكم انفسكم قذره وغير سليمه وكلمه اخيره ليكى احنا ما فيش واحد ي المسلمين متدايق ولا زعلان ولا غضبان من خروج هذه الكافره من مله الاسلام لانه ببساطه وحده زيها وجودها عار على الاسلام والحمد لله انها ذهبت الى جهنم ان شاء الله ولو جبنا بس طفل صغير من اطفال المسلمين وتناقش مع اى احد عندكم ى الدين لا ابوكى زكريا ولا اى واحد فيكم هيعرف يرد عليه

  10. يوليو 29, 2009 عند 8:26 ص

    يا أخت مريم
    حضرتك تغابيتي جدا، أنا حضرت كم حلقة للشاذ جنسيا وذهنيا الهارب زكريا بطرس (ولو أن اسم زكريا حرام عليه عشان اسم نبي طاهر وهو قذر كالخنازير اللي بتاكلوها)
    هو ما بناقش مسلمين وبتهرب منهم وبيقطع الاتصالات وانتو عارفين وشاهدين ولكن جمدت عقولكم ونافقتكم طبيعتكم
    حسبي الله ونعم الوكيل
    نحن نعلم عن دينكم الكثير منكم وليس من الإنجيل المحرف
    شذوذ، تأليه بشر، تنازلات على حساب دينكم وانسانيتكم
    تمسككم بالدين إكراها من الكنيسة التي تعاملكم كعبيد وتغسل عقولكم بالقذارات
    والحمد لله على نعمة الإسلام التي فطرنا عليها

  11. يوليو 29, 2009 عند 8:57 ص

    هل رأيت فيديو ” الفتاة الفزارية “ أم لا ؟ أليس الكتاب المقدس يحرم الكذب مهما كان ولايبيحه إطلاقا :
    لاَ تَسْرِقْ، وَلاَ تَكْذِبْ، وَلاَ تَغْدُرْ بِصَاحِبِكَ، / لاويين: 11-19

    إذن لماذا يكذب زكريا بطرس ويبتر تفاصيل القصة ويقول: لله أبوك تعنى سأقتل أباك وهو يعلم أن “لله أبوك” نوع من أنواع الثناء والمدح عند العرب !؟ لماذا لم يناظر أو يحاور زكريا بطرس أي أحد من خلال قناة الحياة, وهو الذي عمل مناظرات على برنامج البالتوك (لم يجب على أي سؤال في مناظرته مع دكتور إيجي وينر) .. هل خاف أكثر من مليار مسلم مناظرة شخص أقل مايوصف أنه جاهل ؟

    أترك الإجابة لكِ .

    • يوليو 30, 2009 عند 11:55 ص

      في انتظار أن يظهر على شاشة قناته ويعلن إنه مستعد للمناظرة. الذي لا تعلمينه هو أن زكريا بطرس يرفض المناظرة ويقول عنها “فقه إسلامي” !؟ ألم يعلن الشيخ منقذ السقار إنه مستعد أن يأتي إلى الاستوديو وأن يتم تخصيص برنامج كل يوم يوم بعنوان “مناظرة الليلة” – والتسجيل موجود ؟ أن كنا فعلا نهرب من المناظرة لماذا يظهر علمائنا على الفضائيات ويعلنوا انهم مستعدين للحوار مع زكريا بطرس؟ المشكلة ليست فينا بل في زكريا بطرس الذي عمل مناظرة مع مسلم، وقال له: “أنا طبعا لو أتيح لي وقت أني أنا أرد على كل نقطة من هذه الإعراضات.. لأن لها ردود مفحمة بمعنى كلمة مفحمة.. بس أنا مبحبش أحرج اللي أنا بتخاطب وياه”.
      روابط مهمة:
      https://kashfelnasara.wordpress.com/2009/07/29/rodod_muf7ma
      http://islamegy.wordpress.com/articles/zakaria_botros_escape2/
      واقرئي بتمعن

  12. يوليو 29, 2009 عند 9:38 ص

    أولا: لو أن القران الكريم من تأليف النبى محمد صلى الله عليه وسلم (أي من تاليف بشر) لوجدتوا فيه أخطاء كثيرة لأن الأنسان يخطئ أما الله فهوا معصوم من الخطأ, ونحن نتحدى أي شخص أن يخرج من القران خطأ نحوى أو لغوى واحد.

    القران بنفسه يتحدى أي شخص منكر له أن يأتى بسورة من مثله :

    وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (البقرة: 23) .. ولحد الان لم يأتي شخص بسورة واحدة ليثبت أنه ليس وحى من عند الله.

    تقولين: يعني كلام نبيك بيدل وبيثبت مصداقية الانجيل اكثر من كتابك

    أين هذا الكلام في القران؟

    “في عندكم قول بيقول واذا لم تصدقو ما بين يديكم فاسالو اهل الكتاب فهم اصدق “

    أين هذا الكلام ؟ في إنتظار أن تأتي بالأية الصحيحة من القران الكريم.

    وفي إنتظار دليل أن مصداقية الإنجيل أكثر من القران ؟

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    • يوليو 30, 2009 عند 12:04 م

      في انتظار ذالك.

    • يوليو 31, 2009 عند 11:35 م

      صدقني انا رح اجيبلك اثبات عن مصداقة كتابي اكثر من كتابك وهذا الشي رح يكون بدلائل من القران وانا كمان انتظر مناقشتك وانا جاهزة لهذا

      • يوليو 31, 2009 عند 11:49 م

        أولا: يرجى تحديد الإسم، فكما هو واضح أمامي أنك أنت نفس العضو مريم لتطابق الـIp address
        هذه صفحة خاصة للمناقشة، ضع ما عندك من أدلة لإثبات صحة معتقدك من القران كما تزعم ذالك:
        https://kashfelnasara.wordpress.com/2009/07/31/dialogue-1
        ويرجى الاحترام وعدم قول ألفاظ قد تعرضك لحذف التعليق.

    • admin
      أغسطس 2, 2009 عند 2:42 م

      هنا: https://kashfelnasara.wordpress.com/2009/08/02/dialogue
      في انتظار أدلتك التي تنفي تحريف التوراة والإنجيل من القران الكريم!
      وسأرد عليك، وسأعرض أدلة تحريف العهد القديم والعهد الجديد.

    • admin
      أغسطس 2, 2009 عند 2:50 م

      ضعي كل مداخلاتك في صفحة “مناقشة” ولا مانع لدي من إقامة حوار معك.
      أما هذه المواضيع فلا يسمع بكتابة حوار فيها، إنما مجرد تعليقات وتعقيبات على الكلام المذكور.

  13. يوليو 29, 2009 عند 9:48 ص

    يا عادل انت بتضحك على نفسك وبصوت عالي كمان
    بطرس الهارب ما هو إلا كلب ينبح بالخفاء يرفض المناظرة مع المجتهدين والعلماء المسلمين
    القرآن الكريم تحدث عن الأنبياء وعن المسيح عليه السلام ومريم العذراء عليها السلام بكل احترام لانه اصطفاه وهو خلقه من روحه وليس ابنه كما تدعون ظلما وبهتانا على نبيكم
    جاءكم بالحق فحاربتموه وحرفتم الانجيل وبالغتم بالفجر
    القرآن الكريم ليس به عيب ولم يحرف لأن الله عز وجل وتعالى حفظه من الأيدي النجسة ومن التحريف والتلاعب
    كم من عالم اعتنق الاسلام بعد تفكير وبحث
    نحن دين سماحة ودين حب و محبة، ولكن كلمة الله فوق كل كلمة ولسان
    وفي سبيل الله ورسوله والإسلام نريق الدماء ونضحي بكل غالي
    أما أنتم … أدرى بما آلت إليه سخافاتكم وأين تأخذكم الكنيسة يا غافلين عن نعمة الحق وعن الفطرة
    الإسلام هو الدين الفطرة
    القرأن تحدث عن كل شيء حتى قيام الساعة
    اسال العلماء
    الاسلام قائم والقرآن قائم والمسلمين وإن أخطأوا أو أساؤا فإن شاء الله سيردهم دينهم وفطرتهم إلى سواء السبيل وإلى الصراط المستقيم
    أما أنتم
    فإما هداية من الله وإما بئس المصير والعياذ بالله
    الحمد لله على نعمة الأسلام
    اللهم أعز الإسلام اللهم أعز الإسلام

  14. يوليو 29, 2009 عند 9:55 ص

    يا جماعة الأكيد إنها تنصرت قبل رمضان بأيام عشان تساعد و تشارك المسيحيات المبجلات في إفطار المسلمين في رمضان وحرمانهم من آداء فريضه شوفوهم شو بيلبسوا في رمضان وكيف بيتعمدوا يثيروا الغرائز وكيف بيطلعوا على القنوات الفضائية شبه عاريات اللي ما بتركب أتوبيس بتركب لاوبتفتح سحاب التنوره عشان تبين مفاتنها واللي ما بتحط مكياج بتحط وبتطلع نص صدرها بره كلهم عاهرات واللي بتنضم ليهم أكيد مشتهي تمارس البغاء بس بترخيص من الكنيسه وطبعاً اللي بيعطيهم الترخيص القواد الكبير زكريا بطرس .

  15. يوليو 29, 2009 عند 12:25 م

    زكريا ابوهم راجل يجى يحاور فى مصر الاسلاميه

    اما مريم انت معتدكمش تشريع يعنى اما تستمر المرآة مهانة مضروبة بالجزمه او العكس

    او الراجل يطفش او يتجوز عرفى اما المراة تهرب الى ملة تانيه او الى الاسلام

    واقرئى الاحصاءات فى امريكا واوربا الاسلام اكثر الاديان انتشاراًوبين المتعلمين

    الاسلام بدا وسط يهود ونصارى وانتشر بعدد اكبر من اليهود والنصارى

    كام سنه وتصبح اغلبية اوربا مسلمه واقرائى الاحصاءات المحايدة

    انتوا الاباء بتوعكم لو حد غاب من الكنيسه يدورا عليه يخافو راح مذهب تانى او للاسلام

  16. يوليو 29, 2009 عند 2:47 م

    كل من يختلف معكم فى الراى يكون اما شاذ اوسحقية اوقليل ادب ي جماعة الموضوع اسهل من كده كل واحد حر فى اختيار ايمانه

  17. يوليو 29, 2009 عند 2:52 م

    كل من يختلف معكم فى الراى يكون اما شاذ اوسحقية اوقليل ادب ي جماعة الموضوع اسهل من كده كل واحد حر فى اختيار ايمانه ونسال لماذا نحن متخلفين عن باقى الامم صدقونى ان حرية العقيده هى اساس تقدم الشعوب الحره هل كل من يومن بلميسح هو شاذ اوعاهرة واذا رجعت عن هذا الايمان هل يغفر لها كل ما تقدم وما تاخر اصحوا من الغيبوبى الطويلة الى انتوا فيها

    • يوليو 29, 2009 عند 2:59 م

      عندما نقول عن شخص إنه شاذ أو دون المستوى ليس دليل أننا نتهمه بذالك نظرا لتحوله لديانة أخرى .. ليس هدفنا إشهار إعتناق نجلاء الإمام للنصرانية .. بل هي رسالة كما وضحنا لنقابة المحاميين ولكل مسلم .. فهذه المتنصرة المزعومة لها تسجبلات وهي تسب فيها الإسلام ورسول المسلمين .. ومازالت عضواً في نقابة المحاميين !؟

  18. يوليو 29, 2009 عند 10:15 م

    السلام عليكم ..
    يجب إقامة الحد عليها لتكون عبرة لمن تسول له نفسه

  19. يوليو 29, 2009 عند 10:20 م

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اريد ان اسال سؤالين فقط لاى نصرانى يقرأ هذه الرساله والسؤال الاول هو
    هل سمعتم ايها النصارى بان احد المسلمين دفع مبلغا من المال لاحد النصارى كى يدخل فى الاسلام كما تفعلون انتم وتغرونهم بالمال وبالسفر الى امريكا ورغم ذلك لم ولن تنجحوا وستكون اموالكم هذه كما قال الله عز وجل

    إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّواْ عَن سَبِيلِ اللّهِ فَسَيُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ

    يُغْلَبُونَ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ إِلَى جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ{36}

    لِيَمِيزَ اللّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَىَ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعاً فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ

    أُوْلَـئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ{37}

    صدق الله العظيم

    والله العظيم تكفى هذه الايه للرد على ابوكم زكريا وعلى اى حد منكم
    السؤال الثانى
    هل سمعتم بان احد علماء المسلمين ومشايخهم قد ترك الدين الاسلامى واعتنق النصرانيه
    فقد فعلها الالاف من القساوسه المسيحيين وانتم اعلم بذلك وابوكم زكريا برضه يعرف ده كويس ومن اخر القساوسه والمشاهير اللى اسلموا أسماء علماء النصارى الذين أسلموا

    بعدما تبين لهم تناقض العقيدة النصرانية حديثاً :

    – رئيس لجان التنصير بأفريقيا القس المصري السابق اسحق هلال مسيحه.

    – إبراهيم خليل فلوبوس، أستاذ اللاهوت المصري السابق.

    – القس المصري السابق فوزي صبحي سمعان.

    – القمص السابق المصري عزت إسحاق معوض.

    رئيس الأساقفة اللوثريِّ السابق التنزانيِّ أبو بكر موايبيو.

    – عالم الرياضيات والمنصر السابق الدكتور الكندي جاري ميلر.

    من العلماء والأدباء الذين أسلموا بعدما بهرهم إعجاز القرآن :

    – الجراح الفرنسي موريس بوكاي.

    – كيث مور عالم الأجنة الشهير.

    – عالم التشريح التايلندي تاجاتات تاجسن.

    – المؤلف والروائي والشاعر البريطاني ويليام بيكارد.

    – الرسام والمفكر الفرنسي المعروف اتييان دينيه.

    – أستاذ الرياضيات الجامعي الأمريكي جفري لانج.

    – رئيس المعهد الدولي التكنولوجي بالرياض الدكتور اسبر إبراهيم شاهين.

    – المستشار الدكتور المصري محمد مجدي مرجان رئيس محكمة الجنايات والاستئناف العليا.

    ثالثاً : من المشاهير الذين أسلموا :

    – رئيس جمهورية جامبيا.

    – الدكتور روبرت كرين مستشار الرئيس الأمريكي نيكسون.

    – مدير دريم بارك الأمريكي في مصر.

    – السفير الألماني في المغرب وفي مصر سابقاً د.مراد هوفمان.

    ولماذا لا تستمع بنفسك إلى الذين أسلموا؛ يحكون بأنفسهم الأسباب ؟! وإليكم – على سبيل

    المثال – هذا الرابط :http://www.proud2bemuslim.com/Islami…erts/index.htm
    وده غير طبعا بسطاء المسيحيين اللى اعلنوا اسلامهم والكنيسه اضهدتهم وعذبتهم وحبستهم فيها وكمان ده غير اللى مسلمين منكم بس مش بيقولوا قدامكم وانتوا تعرفوا ده كله واللى يقول غير كده يبقى بيكدب على نفسه واللى مش مصدقنى يروح يسأل ابوه اللى فى الكنيسه اذا كان زكريا او غيره بس انا عندى استفهام بسيط فى اخر كلامى وهو انه على حد علمى ان الانسان اى انسان له واب واحد وام وحده الزاى يبقى انتو عندكم اب فى البيت و اب فى الكنيسه عايز حد يفهمنى منكم ده لانى بجد مش مستوعب الفكره

    • أم شاهين
      يوليو 30, 2009 عند 6:42 ص

      الأخ محمود زيدان
      أنا أشد على يدك
      بل أعرف قصة خير معرفة لشخص مصري نصراني أعلن إسلامه وقد سحره قسيس مصري حتى لا يركع ولا يصلى
      وأريد أن أضيف أنني قرأت بأن السحر النصراني من أقوى الأسحار وأن الجن المسيحي قوي جدا
      ونحن نؤمن بذلك والدليل سيدنا سليمان وما سخره الله له من الجن والريح وغير ذلك من المعجزات وما ذكر بالقرأن أيضا
      هذا الشخص أعلن إسلامه من أجل زوجته لكي تنجب وقد كانت تجهض بعد شهرين أو ثلاثة وقد زارت الكنيسة كثيرا ولكن الله لم يشأ، وقد شاهد مرة على التلفاز برنامجا اسلاميا عن التداوي بالقران والرقية، بغرض الاستهزاء بنا كما يفعل النصارى عادة، ولكن حب انه يجرب واتبع الطريقة اللي تكلم عنها الشيخ وقرا قران على زوجته وهي نايمة
      وضل مستمر حتى ثبت الجنين وانجبت
      وبعدين تعلم الوضوء والصلاة واقتنع بالدين الاسلامي واشهر اسلامه دون علم زوجته واهله
      وزوجته فتنت عليه للكنيسة وبدأ المشوار الصعب
      توعد واضطهاد وحبس وتعذيب
      وبعد ذلك تدخت أمن الدولة وطبعا الكل عارف الاجراءات والحماية على الاشخاص الراغبين بتغيير دينهم
      وعندما لم يفلح النصارى برده عن دينه الجديد، تحلف له القسيس وهو شخص معروف جدا وله ثقله ، مسك ذقنه وحلف وقال (ادي ذقني لو خليتك تركعها)
      وفعلا، عند الصلاة لا يستطيع الركوع بل أنه ينام نومة الكلب على ذقنه وينسى كيف يصلى
      وعند اكتمال القمر، يصعد للسطح ويرى أنه يرمي نفسه من فوق، والكلام هذا من سنين
      تدخل علماء وشيوخ ولكن لم يستطيعوا فعلا إزالة السحر عنه
      ندعو الله من قلوبنا أن يثبت قلبه على دين الإسلام وأن يحسبه مجاهدا من أجل الحق

      • مريم
        فبراير 12, 2010 عند 6:34 م

        لية

  20. أم شاهين
    يوليو 30, 2009 عند 6:10 ص

    كلامك صحيح بتعرف ليش.؟؟ لأنه مذكور بالقرآن
    لكن لا تتجرأ على الخالق بأن تنقص منه وهو تبارك وتعالى عن كل مذلة ليس كمثله شيء
    الله لا إله إلا هو …. فكيف يكون معه إله آخر .. معنى كلامك لو أن السيد المسيح عليه السلام (ولو تفتح عمل الشيطان والله يسامحني ولا أقصد التطاول على نبي اصطفاه الله) أنجب أولادا لكانوا آله، فأين الفرق بين التوحيد والوثنية
    نحن نسميكم أهل الكتاب وليس الكفار او الوثنيين، والنصارى الذين عاهدوا محمد صلى الله عليه وسلم ولم يسلموا وعدهم الجنة (فإلى أين يوصلك هذا الكلام)
    لو أن النكاح مشكلة انكب عليها الرسول كما يدعي النصارى (استغفر الله العظيم من أن أتطاول على شفيعي ورسول الله وحبيبه) فلم لم تقولوا بالمثل على النبي سليمان كانت لسليمان من النساء ألف امرأة، سبعمائة بمهور، وثلاثمائة سراري، وقيل‏:‏ بالعكس ثلاثمائة حرائر، وسبعمائة من الإماء‏.‏ وقد كان يطيق من التمتع بالنساء أمراً عظيماً جداً‏.‏
    ومع ذلك كان ملكا عادلا قويا يرفع كلمة الله الحق
    في كتاب اسمه البداية والنهاية
    في كل قصص الأنبياء
    اقراها للتثقف.. التطاول على الأنبياء التكفير أمر مش هين، لو كنا نعبد الأصنام او الحيوانات كان ممكن لكننا نعبد إله واحدا ولا نشرك به شيئا وحتى نبينا وشفيعنا وحبيب الله لم نتطاول عليه ولم نمجده لدرجة الرب بل بشر اصطفاه الخالق ليبشر وينذر ويعلم
    وفي آية قرآنية ( وما محمد إلا رسول قد خلت من قبله الرسل) بمعنى أنه رسول قد ماتت من قبل الرسل وهو سيموت أيضا.
    وتخيل معي: أن الله يختار عيسى عليه السلام لينقذ البشرية في آخر الزمان من الدجال وليس محمد، وتخيل معي أن عيسى عليه السلام حي لم يمت وإنما رفع إلى السماء حتى ينزل مرة آخرى على الأرض ويموت ميتة طبيعية بعد ذلك
    القرآن الكريم لم يخطئ ولم يتغير ولم يحرف بل تكلم عن كل الأنبياء بالحق
    الحمد لله على نعمة الإسلام

  21. يوليو 30, 2009 عند 12:16 م

    الأخت مريم، أن كنت تريدين الحوار فأهلا وسهلا بذالك ولاكن يكون كله بالدليل والبرهان، فما رأيك؟ فالموضوع هو عن نجلاء الإمام وليس عن المسيحية أو العقائد الأخرى.

    • يوليو 31, 2009 عند 11:45 م

      نعم انا جاهزة وانتظر ردي ومناقشتي اذا بيهمك الامر غدا

  22. يوليو 30, 2009 عند 12:48 م

    اكيد قرأت نشيد الانشاد علشان كدة تنصرت صدقونى المراهقين بيقروا الكتاب المدنس عشان يضربوا عليه عشرات بسم الزب يسوع والروح النجس ولايهمك يانجلاء روحى الكبيسة واكيد حتحصلى على صك الزبران من خبث ابونا زبريا بطرس

    • nomatter
      أغسطس 30, 2009 عند 4:17 ص

      so rude person

  23. يوليو 30, 2009 عند 12:55 م

    الأخ عادل الزغبي، بالنسبة لبول البعير فأنصحك بقراءة هذا الموضوع – سيفيدك إن شاء الله تعالى:
    http://www.alhakekah.com/Questions/51.htm
    بالإضافة لمشاهدة هذا التقرير الذي بُث على قناة الجزيرة:
    youtube.com/watch?v=Yu9e1p1ROMY

    أما بالنسبة للنبيذ فالرد موجود في صفحة “الرد على الشبهات”، على الرابط:
    https://kashfelnasara.wordpress.com/shobohat (سؤال رقم 83).

    40 رجل؟ يرجى التوضيح

    أما بالنسبة لرضاع الكبير فأيضا تم الرد على هذه الشبهة في صفحة “الرد على الشبهات” – سؤال رقم 11.

    وأخيرا بالنسبة لعبد الفتاح عساكر فهو شخص قرآني منكر للسنة النبوية المطهرة ولا يجب الأخذ بكلامه. يقول الله عز وجل:
    مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (سورة النساء: الآية 80)

  24. يوليو 30, 2009 عند 10:13 م

    على فكره يامدام…….على فكره انا بجد سعيد جدا وفرحان والله بعد ما قرات ردك على اسئلتى اللى ما جاوبتيش عليها و عايزك تتعلمى حاجه بسيطه من اساسيات الحوار وهو انك لما حد يسالك سؤال تجاوبى عليه اجابه صريحه اذا كنتى عارفه الحقيقه واذا مش عارفاها اعترفى انك جاهله.كلامك اللى قولتيه كله ما جاوبش على اى سؤال من اسئلتى وهم سؤالين بس مش اكتر عرفتى انكم اضعف من انكم تجاوبوا على سؤال واحد لان عقيدتكم اللى انتوا معتقدينها دلوقتى مش من عند الله بل من عند انفسكم كتبوها لكم المغفلين اللى بيستغفلوكم وسميتم الكتاب المنزل من عد الله سبحانه وتعالى باسماء ابائكم ورهبانكم فهل هذا يعقل لازم تعرفوا ان دينكم الحالى من وضع البشر من مش من عند الله حاشا لله ان ينزل مثل هذا الدين على رسله وبمثل هذه المعتقدات الخاطئه
    والاسلام اكبر واعظم من ان حد يدافع عنه لانه ببساطه اى عاقل فى اى مكان فى العالم مجرد علمه بالاسلام وبتعاليمه لازم يعرف انه هو الدين الصحيح فى هذا العالم وكل ما خلاه باطل باطل باطل و لو اى غبى او اى جاهل مش عارف قدره وعظمته كويس ما علينا احنا الا اننا نعلمه و نفهمه بس بتعاليم الاسلام وهو يحكم بنفسه .
    وانصحك نصيحه لله انك بدل ما تقرأى القران علشان يكون عندك معلومه تردى بيها علينا اقرأيه بتدبر وفهم ولو لدقيقه واحده لانك فى الحاله دى مش هتلاقى اى كلام هتقوليه ولا اى شبهه تحكى عنها اذا فهمتى المعانى صح
    اما بالنسبه لموضوع فرش الشعر اللى انتوا بتعملوا انا ملاحظ انك عايزه تقولينا كلام ما قولناهوش ومستحيل نقوله لان السيده مريم احنا بنحبها وبنقدرها اكتر منكم و عمرنا ما هنقول عليها اى شيء غير طيب كمان بالنسبه للشعر احنا عارفين طبعا ان ربنا خلقه زينه للمرأه لكن لزوجها فقط مش علشان كل الرجال يشوفوه وانصحك نصيحه صغيره وهي انك تقفى قدام المرايه بشعرك وتشوفى منظرك كويس وبعد كده تلبسى حاجه وتغطى شعرك شوفى منظرك بعدها هيكون ايه وايه المنظر اللى هتحبيه
    بالنسبه لاخواتى المسلمين فهم وبلا فخر لا تتعدى نسبه الفاسدات فيهن للدرجه التى انتن عليها نسبه الواحده فى الالف وقلما تدوم فتره العصيان لديهن كما تفعلون انتم طيله حياتكم وحتى بعد زواجكم وهذا الفسان لديهن انتم السبب الاول فيه وفى اتجاه الضعفاء منهن لتقليدكم فى كل شيء ولا نعلم لسوء حظنا ام لحسنه انه وجدت فى مصر نسبه منكم هي السبب الرئيسى فى فسان بعضهن وتشبههم بكم
    وبالنسبه لموضوع الجماع انا قلتلك قبل كده انه ده من كمال وعظمه الدين الاسلامى ومن عظمه وكمال سيدنا وسيدكم وسيد الخلق اجمعين سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم
    وبالنسبه لموضوع الوساخه انا اخلاقى ما تسمحليش ان ارد عليكى فى الموضوع ده لانك انتى اعلم بالوساخه وباهلها اللى ما بيستحموش بعد الجماع وريحتهم انتى عارفاها
    وبالنسبه لموضوع المناظره فاخوانى بارك الله فيهم اجابوكى الجواب الكافى على هروب ابوكى زكريا من المناظرات كلها ومنهم من طلب منكى المناظره وانا ايضا اطلبها اذا كنتى تستطيعين ولديكى الجرأه على ذلك واذا كنتى مقتنعه بدينك او نقل بعقيدتك التى هيه من وضع البشر

  25. رستم ناصر
    يوليو 31, 2009 عند 3:07 م

    سبحان الله …….قرات بعض التعليقات لمسيحيين يهاجموا الاسلام………..انصحهم اول شي يقراؤ الكتاب المدنس كتاب الجنس على اصوله نشيد الانشاد وسفر حزقيال وقصص الجنس الصريحه المكتضه في الكتاب المزعوم مقدس………هذا بالاضافه الى الخرافات في الكتاب المقدس قصة التنين ومصارعة الله للنبي يعقوب والتناقضات التي لاتعد ولاتحصى ……..انا والله لوكنت مسيحي والعياذ بالله لما تجرأت وهاجمت احد اول شي خليني اشوف البلاوي والخرافات الي عندي وبعدين افكر ارد اواهاجم وان اعرف اني لا استطيع ان اهاجم احد بسبب هذا الدين الغبي المسيحي ……ولكن انا لا اللوم المسيحيين فهم مسلوبوا العقل والادراك والقدره على الفهم والتركيز بسبب هذه التعاليم المسيحيه التي لا تمت الى الله بصله الكثير من العقلاء اعتنقوا الاسلام ورموا الصليب في الزباله واذا كانت نجلاء الامام تنصرت فهي قمامه وعادت الى اصلها مكب النفايات ..ارجو النشر

  26. أغسطس 2, 2009 عند 4:17 م

    لماذا لم تتم نشر تعليقاتي حتى الان .؟؟؟؟؟ واين هي تعليقاتي السابقة لماذا حذفتموها ؟؟؟؟؟ اهذه هي عندكم المناقشة تحذفوا ما لا يعجبكم من الكلام وتنشرو ما يعجبكم
    ارجو عدم حذف شي منها وارجو نشر ما اكتبه وشكرا

    • admin
      أغسطس 2, 2009 عند 9:11 م

      تم حذف التعليقات السابقة بسبب التطاول والسب..

      وتم التنبيه بعدم النقاش في المقالات الخاصة بالسحاقية نجلاء الإمام.
      لم يشتم أحد المسيح ومع هذا فشتائمك على نبي الإسلام فاقت حدها.

      سيتم وضع مشاركاتك في صفحة “نقاش” لذا ضعي كل شيئ هناك.

    • أغسطس 5, 2009 عند 9:38 م

      نحن هنا يامدام مريم لا نقول الا الحقائق ونجيب ونرد على تفاهاتكم واخطاء عقيدتكم بالعقل والمنطق ولم ولن يعيب احد منا فى سيدنا عيسى عليه وعلى جميع الانبياء الصلاه والسلام وهذا الاسلوب الذى تتبعينه انتى فى الرد بالسب والشتائم انما هو ابلغ واقوى دليل على ضعف حجتك وانها باطله تماما فهذا هو اسلوب الضعفاء حين يشعرون بالعجز عن اثبات ادله باطله او اثبات اشياء لا يعقلها عاقل او جاهل كمن يريد ان يثبت ان ضوء الشمعه اقوى من ضياء الشمس فياليتكم تفكرون قليلا ولو لدقيقه واحده تبحثون فيها عن الحق واليقين الذى تجهلوه او تتجاهلوه

  27. داليا
    أغسطس 2, 2009 عند 4:46 م

    ما هو دليلك علي السحاق ايها الكاذب المخادع ياريت ادرس دينك الاول كويس و بعدين احكم
    مش علطول جاهز باللاتهامات و السب اللي انتو بس فالحين فية يا امة ضحكت من جهلها الامم
    ايها الخنزير قبل ماتقول على اىمسلم كاذب فانت من الضالين ول مش عارف
    المسلمين اسيادك و اسياد ابوك
    كفايه اننا طاهرين على طول كفا بنا الوضوء و الطهاره خمس مرات باليوم

  28. أغسطس 3, 2009 عند 10:19 م

    بيان جمعية
    اليروافرواسيوى للمعلمين ……….الا الاسلام ايتها المرتدة …..تعلن جمعية اليروافرواسيوى للمعلمين بانها والمجتمع الدمياطى ياسفوا بشدة لانتساب السيدة نجلاء محمد الامام المرتدة عن الاسلام للمجتمع والشعب الدمياطى الملتزم ..وتعلن الجمعية ان المجتمع الدمياطى برى من تلك المدعية التى تحاوت عابثة تسليط الضوء عليها باى طريقة كانت حتى لو كان الثمن اعلان كفرها الامر الذى دفعها لاعلان تنصرها وتركها الاسلام والاسلام والمسلمين منها براء لانها لم ولن تضيف للاسلام اية قيمة .فاذا اذا كان تنصرها امر يخصها ويخص عدوالاسلام زكريا بطرس فهذا شانهما ولكن مالايمكن السكوت علية فهو سبها للاسلام ولرسول اللة علية الصلاة والسلام ..فاذا كانت الامة الاسلامية قد قامت على ساق وقلب رجل واحد لما نشرتة احدى الصحف الدنماركية من اساءات للرسول فالاجدى ان نحاسب وبشدة المتطاولون منا على الاسلام حتى لو كان مرتكبى تلك الفاحشة نكرةو ليس لة قيمة فالمبادى لاتجزء .وعلية فالجمعية وبحكم ان رئيسها من دمياط واعضائها من دمياط وبحكم انهم مسلمون وهم جزء لايتجزء من نسيج المجتمع الدمياطى الملتزم فقد اعطت الجمعية لنفسها الحق لاقامة دعوى قضائية ضد تلك المدعية وستقدم الجمعية كل ماتوفر لديها من فيديوهات وتسجيلات وتصريحات لتلك المرتدة والتى تسب وتتطاول فيها على الاسلام وعلى رسول اللة علما بان الجمعية و اعضائها لايويدون دعاوى الحسبة لكى لا توضع الجمعية فى هذا السياق ولاتصنف على هذا الاساس ولكن دعوتنا اساسها الضرر الذى وقع علينا واصابنا باهانة المرتدة للاسلام دينتنا التى نعتز بة والضرر الذى حاق بنا وباهلنا باهانة تلك المرتدة للرسول الكريم وكذلك لرفضنا كدمياطة من انتساب السيدة المرتدة لنا و للمجتمع الدمياطى …………………………………وحسبنا اللة ونعم الوكيل …….الاعلامى ناجى ابوالنجا رئيس مجلس ادارة جمعية اليروافرواسيوى للمعلمين واعضاء الجمعية 0122765382

  29. عبدالحميد الشخه
    سبتمبر 27, 2009 عند 3:29 م

    ايه المشكلة لما تروح للنصرانية صدقوني لا تزعلوا عليها دي مأجورة خسرة الأخرة يكيفنا مسلمين أوربا باالآف كل عام والحمد لله
    أما زكريا بطرس ده اتركوه يعوي مثل الكلب العقور هو نفسه عارف انه على باطل ومصيركم إلى جهنم وبئس المصير والله العظيم يوم القيامة هؤلاء الضالين عن الحق ده هيتحسروا حسره لما يجدوا كل كلامهم باطل وفي النهاية جهنم وبئس المصير لا تحزنوا علا نجلاء دي فهي ان شاء الله في جهنم وتغور في داهية احنا ناقصين بلاوي بناقصها هي وأمثالها هيعملوا اصلا ايه للإسلام

  30. مرحوم
    أكتوبر 16, 2009 عند 2:26 م

    الى الاخ Admin المحترم
    لوسمحت ابلاغ الاخوة فى المدونة التحاور بأسلوب راقى من الطرفين واحترام الاديان وان تكون هناك لغة حوار ومناقشة للوصول الى الحقيقة بطرقة سليمة من غير اى تجريح من الطرفين. وبعد…
    اخى الحبيب اولا نيابة عن معظم المسيحين المثقفين اقدم لكم اعتزارى عن ما يصدر من زكريا بطرس وكل تجاوزاته حتى لو كان يدعى انه يريد الخير للمسلمين وان يعرفوا الطريق الحق فهذا لا يكون بالقذف والوقاحه والتهكم على الدين الاسلامى ورسوله وهو لو كان مسيحى على حق فكان ينبغى عليه ان يعرف انه ليس من اخلاقنا ولامن تعاليمنا ان نقلل من قدر الاخر لأثبات معتقد ما بل بالعكس فالمسيحية على طول الدهر ديانة تسامح ومحبة حتى لو كانت لاعدائنا فما بالك بأخوه لنا فى الوطن وفى المصير وفى الشارع والعمارة والعمل .
    وان كان يوجد بعض التجاوزات من الطرفين فطبيعى جدا لأنك لن تجد ابدا كل الناس تحبك كل الوقت ولو حدث لكانت الارض جنه والناس ملائكة .فهناك اختلاف فى الثقافات والتعليم والمستوى مما يؤدى بصاحبة الى الغلط والاحتماء وراء الدين عن جهل وعدم معرفة فقط لكسب الناس فى صفه وهذا يحدث من الطرفين بمنتهى الامانة فرجاء محبة واخوه لاداعى للتهكمات والسباب وانا معك فى حذف اى شىء خارج عن حدود الادب لكن للطرفين وهذا العدل بعينه .
    دعنى اوضح لك حقيقة اكيده ياAdmin ان اغلب المسيحيين يكرهون هذا المدعى زكريا بطرس وليس هناك داعى لان اكذب عليك فلا انت تعرفنى ولاتسطتيع الاتصال بى ولكنها كلمة حق وانا لو مكان الاخوه المسلمين لفعلت مثلهم .
    كيف لأنسان يطعن فى كل يوم وفى معتقداتى على الملاء واتحمله او اسكت دون رد ، لكن ياأخى الكريم ماذنب الباقية العظمة من المسيحيين المعتدلين انه بسبب هذا الجاهل نسمع مالا نرضاه عن ديننا وانى اسأله سوءال واضح وصريح هل لو كان موجود فى مصر كان يستطيع ان يفعل مافعلة ؟
    استحالة …. لذلك فأن فعلته هذه من شيم الجبناء المرتزقة المأجورين من اسيادهم فى اوروبا لحدوث فتنه داخل مصر الحبيبه وهذا لن يحدث ابدا ان شاء الله .
    مع الاخذ فى الاعتبار انه يوجد مسلمون متشددون فى بعض القنوات الفضائيه ويتكلمون عن جهل بالمسيحيه لكن الغالبية العظمى من المسيحيين تعرف حقيقة الامر وانهم مأجورون .
    كل الاديان السماويه تتحدث عن السلام والرحمه والمحبة والتسامح والدين فى جوهرة ايمان واعمال فكيف لهؤلاء من الطرفين ان يتناقشوا بهذا الاسلوب البعيد كل البعد عن المعانى الساميه للاديان
    أسف للأطاله ولكن لى كلمه اخيرة للجميع ما المشكلة فى تنصير نجلاء او اسلام شخص مسيحى لاهذا سوف يزيد من المسلمين ولا ذاك سوف يزيد من المسيحيين ولابد ان لا نجعل الحالات الفردية تؤثر على علاقة من مئات السنين فعندما جاء عمرو بن العاص الى مصر استقبله البابا بنيامين فاتح ذراعه لأن ديننا لا علاقة له بالحكم والقوانين والدستور فقط نحن نريد ان نعيش فى سلام وهذا ما قاله الباب الى عمرو مع العلم ان عمرو بن العاص جاء ومعه اربعة الاف جندى وكانت مصر بالملايين وكلها مسيحية الا القليل من الوثنية وهذا معروف ومذكور فى كتب التاريخ الاسلامى قبل المسيحى لكن كما قلت لك ارتضى البابا بأن نكون مالمين وان ندفع الضرائب اللازمة للحماية مقابل الامان والسلام وهذا ما فعله عمرو ومن بعده الا القليل منهم كما قلت لك لاطماع شخصية او عن جهل بالعهود والمواثيق لكن فى المجمل اثبتنا طوال مئات السنون اننا اسطتعنا ان نعيش نسيج واحد ولا يفرقنا حاقد ولا جاهل ولاقوه خارجية مهما كانت. والسلام ختام

    • فارس بلا جواد
      أبريل 17, 2010 عند 9:31 م

      تحياتى لك (مرحوم ) و بعد…
      لقد أعجبتى سطورك الرقيقة و أسلوبك الصافى من كل حقد و هذا ما دفعنى لكى أتحاور مع أمثالك من العقليين فى طريق يسومه الإحترام و الوقار من أجل إظهار الحق و إبطال الباطل و هذا ما أعتقد أنه هدفك من الكلام أليس كذلك ؟…كل ما أريد تصحيحه فى ردك على (Admin) بعض النقاط التى أستوقفتنى هى طريقة التجريح فى الآخر..يجب أن تعلم أخى الكريم أن الإسلام منذ ظهوره على مدار 1431 عاما لم يسلم يوما بل ساعة من الرمى بالشبهات و الأباطيل و الإستفزازات سواء من النصارى أم من غيرهم و لا يزال ديننا يسب و يهان على مرأى و مسمع من العالم أجمع و ينشر كل يوم صحيفة و فيلم جديد مسيىء للإسلام فى بلاد أوروبا و الدنمارك و النرويج و رسولنا يقذف بأقذر الكلام من العالم الغربى كله فى كل وسائل الإعلام بل ووصل الأمر أن يكون الإهانة بالألعاب أيضا عبارة عن مسجد أمامك و يدخله المصليين فمن أجل أن تحرز نقاط يجب أن تقتل المصلين قبل دخولهم المسجد أو تفجر المسجد قبل أن يدخلوه و قد توالك مثل هذه الألعاب فى أوروبا حتى أصبحت هوايات بالنسبة للشعوب الأوروبية…ما رأيك الآن ؟..أراضينا محتلة…أعراضنا منتهكة…دماؤنا مسفوكة فى كل مكان بداية من فلسطين و مآسى المسجد الأقصى النقتحم كل يوم من اليهود و إنتهاءً بآخر شبر فى أرض الوطن العربى…ديننا يسب و يهان و رسولنا يقذف بأقذر الكلام على مرأى و مسمع من الناس..و فى النهاية ماذا يقال؟ نحن الإرهابيون..نحن المتخلفون..نحن المتعصبون و سبب تخلف البشرية…نحن المتشددون..نحن نحن نحن..لقد أردت فقط من هذه المقدمة أن أعرض لك أخى الكريم نبذة عن الظالم و المظلوم عن القاتل و المقتول عن الكاذب و الصادق عن الإرهابى و المتسامح و ما يحدث فى الأقصى الآن أكبر دليل على كل حرف أقوله و قرون التاريخ تشهد بذلك…هذا أولا ثانيا أخى الكريم بالنسبة لعمرو بن العاص عند فتحه مصر يجب ان تعلم أنها كانت بداية الأنبا بنيامين عندما طلب النجدة من الخليفة عم بن الخطاب لكى يخلصه من الحكم البيزنطى الظالم و الرومان الذى كانوا يسومونكم شتى صنوف التعاذيب و يذبحون فيكم بأبشع الصور و جاء عمرو بن العاص بسرية إلى مصر بأمر من عمر بن الخطاب رضى الله عنه و هزمهم فى حصن بابليون…هل كان لنا داع نحن المسلمون أن نقاتل الرومان من أجلكم و من أجل إنقاذكم منها ؟ و لكن لتعلم ان هذا دليل واحد سيفنا لم ُيرفع إلا للدفاع عن الحق و التصدى للظلم و العدوان و الجبروت و الإستعمار و ليس للإعتداء على أى مخلوق أبدا و أن هدف الإسلام هو نشر الحق و محاربة الظلم و الظالمين بكل الوسائل الممكنة لقوله عز و جل..” فلا عدوان إلا على الظالمين “..هذا منطق الإسلام و ليس ما يقال لك كل يوم و أمثال التاريخ تشهد على كل حرف أقوله وكان هذا أيضا تلبية لنداء لمحمد صلى الله عليه و سلم الذى قيل عنه ما قيل منكم و الذى حفر له فى قلوبكم مكان مخصص لكراهيته والذى أوصانا بالنصارى فى مصر و قال “إذا فتحتم مصر فأستوصوا بالقبط خيرا ً فإن لهم ذمة و رحما ً”و أوصانا فى حروبنا مع الظالمين ” بألا نقتل شيخاً و لا طفلاً ولا إمرأةً ولا نقطع شجراً ولا عميرةً ولا نهدم بيتا ولا نذبح شاه (ماعز) إلا لمأكلة ” و الذى هو نفسه أوصانا بأهل الذمة من النصارى و اليهود و قال ” من آذى ذمياً فقد آذانى” و أيضا ً ” من آذى ذميا ً فأنا خصمه يوم القيامة “…و لكن هل إجتياح الإسلام فى العالم الآن بالإكراه ؟ هل دخول الإسلام فى كل منزل على وجه الكرة الأرضية بالسيف أيضا ً كما يقولون ؟….هذا سؤال لا أطرحه إلا على العقلاء أمثال حضرتك…لا يهمنى من يخرج و من يرتد عن الإسلام لأن لحظة إرتداد واحد عن الإسلام يدخل مكانه الإسلام مائة..و فى النهاية متأسف كل الأسف على الإطالة أخى الكريم و لكن أردت فقط أن أعطيك حقك فى الرد عليك و أن أصحح شيئا ما تكنه انت فى قلبك تجاه الإسلام فأنا لم أتكلم عن أى قضية غير أنى أردت أن أصحح لديك بعض الأشياء…لك كل حبى و إحترامى و منتظر ردك..تحياتى الرائع…

    • فارس بلا جواد
      أبريل 17, 2010 عند 9:59 م

      لقد أخترتك أنت أخى من ضمن عشرات النصارى لكى أرد عليهم أو أعتبرهم من ضمن المحاورين المحترمين لبراءة طبعك من التعصب الأعمى و لكن لن أدخل معك فى جدال حتى تتمعن و تتروى فى هذه الآية و تقول رأيك فيها أولا و ما تعليقك عليها ثم نتكلم بعدها
      بسم الله الرحمن الرحيم ” { قل لئن اجتمعت الإنس والجن على أن يأتوا بمثل هذا القرآن لا يأتون بمثله ولو كان بعضهم لبعض ظهيرًا }” (الإسراء/88) ….أتركك مع الآية للتفكير لما لاحظته فيك من العقل و الفكر ما يكفيك لفهم هذه الآية جيدا و ما تحتويه من معان لا يفهمها إلا من كان لديه هذا الجهاز الذى يوضع فى الرأس للتفكير و التدبر و هو (العــــقـــل)…فى إنتظار ردك الرائع

  31. مرحوم
    أكتوبر 16, 2009 عند 2:47 م

    عزيزى …. كم اتمنى عدم حذف موضوعى السابق والسماح بالنشر لأجل وأد الفتنه وعدم الاستمرار فى التهكمات من الطرفين لأننا نتكلم فىما هو اكبر منا واعلى من ادراكنا لتلك الاثار المتسببه فى التمادى فى هذا اللغط من الطرفين ارجوكم واتوسل اليكم دعونا نتعايش مع بعض فى اخوه وسلام ومحبة ولا تسمحوا للشيطان ان يدخل بيننا اكثر من ذلك من اجل الله الذى نعبده جميعا ورجاء خاص لأخوتى المسيحيين رجاء محبة ان تقتدوا بكلمات السيد المسيح له المجد حبوا اعدائكم باركوا لاعنيكوا احسنوا الى مبغضيكوا وصلوا لاجل الذين يسيئون اليكم .
    فما بالكم بأخوه لنا فى الله والوطن والعمل والبيت وبالنسبة للأخوه المسلمين فأقول لهم الدين المعاملة وان النصاره واهل الكتاب اقرب موده لكم يعنى بالبلدى كده النبى وصه على سابع جار ولكم دينكم وليه دينى محدش فيكم يفتكر مثلا فى يوم من الايام جار له مسيحى او زميل فى العمل وساعده مساعدة الاخ لأخوه على فكرة اكتر من تسعين فى الئه من اصدقائى مسلمين وياما اكلنا فى طبق واحد وياما وقفوا جانبى فى اصعب الظروف اكثر من المسيحيين انفسهم وانا كذلك معهم لأن الدين المعاملة والدين حياة والدين لله ويارب نفضل كده اخوه على طول الزمان.

  32. أحمد
    نوفمبر 29, 2009 عند 1:38 م

    أنتي أحقر إنسانة شاهدتها ياكافرة يا ملحدة .. “” ما يلفظ قول وإلا لديه رقيب عتيد..” ” لا يقبل في الآخرة دين غير الاسلام “..
    أرجعي يا كافرة يا ملحدة .. تسوف تلاقي عذاب في الدنيا والآخرة .. يا كلبة المصريين

  33. dodo
    ديسمبر 16, 2009 عند 4:54 ص

    انتى عار علي الاسلام ياجاهله ياوحله ياكافره مبروك عليكي الخلاص ومبروك عليكي جهنم يازنديقه

  34. Mosta
    ديسمبر 21, 2009 عند 12:04 م

    just a simple question for mrs naglaa. is she a qualified scholar to be able to hold debates , even with her own self, between islam and christianity? the whole thins is really not tangible if you ask me. all they talk about is love, and how they feel much better now. no proof, no logic to justify the decision. really senseless

  35. يناير 5, 2010 عند 5:54 م

    تركت طريق الجنة وذهبت فى دهيه الى النار

  36. زيدان
    فبراير 11, 2010 عند 8:57 م

    ده تخلف ازاى واحدة كانت فى الاسلام وتعرف كل اللى عن الاسلام وتعمل كدة هى مقرئتش القراءن كويس وفهمته اصل ده واللى زيها متخليفين يعنى ايه بتكلم المسيح وتقل عليه الرب هى متعرفش لما كانت فى الاسلام ان الله واحد احد

  37. زيدان
    فبراير 11, 2010 عند 9:01 م

    استغفر الله العظيم

  38. ميادة
    فبراير 11, 2010 عند 10:33 م

    لا اله الا الله

  39. ميادة
    فبراير 11, 2010 عند 10:34 م

    استغفر الله دى تخريف هبلية

  40. hazem
    فبراير 11, 2010 عند 10:38 م

    ده مكنتش حاسة بنعيم الاسلام ده متخلفة

  41. ميادة
    فبراير 11, 2010 عند 10:41 م

    لا اله الا الله محمد رسول الله

  42. ميادة
    فبراير 11, 2010 عند 10:43 م

    نجلاء ده يا مروشة يا مجنونة حاجة من الاثنين

  43. ميادة
    فبراير 11, 2010 عند 10:47 م

    يا ريت يا مرهوشة تفتحى موقعك

  44. ميادة
    فبراير 12, 2010 عند 3:13 م

    يا ريت محديش يعمل زيها

  45. هاجر
    فبراير 12, 2010 عند 3:16 م

    ده تركت طريق الجنة منها لله

  46. حنان
    فبراير 12, 2010 عند 3:18 م

    اعتقد انك مكنتيش فهمة يعنى اية اسلام اكيد كنتى من الناس الى عايشة فى الدنيا دى على اللهو وحبك للدنيا هو الى خلاكى التجاتى الى غير الدين الاسلامى لانك من الناس المنحلين وخسارة لكلام مع منحلة مثلك واخرتك انشاء الله الننننننننننننننننننننننار
     

  47. مريم
    فبراير 12, 2010 عند 4:36 م

    انا عيزة اعرف مين الشيطان الى خلاكى تبقى مسحية انا هكول الحقيقة و محدش يقدر يعملى حاجة لأن ربنا الى انتو مش مؤمنين بية سترنى على فكرا سيدنا عيسى مسمهوش ربنا دة اسموة سيدنا عيسى ابن مريم و ربنا رفعو الى السماء و انزل رجل شبة بضبط الذى عمل الذى كمل الدين المسيحى و لحد الأن هو عايش فى السماء لحد قبل يوم الايامة بأيام امشهور هو الله الذى اعلم لاكن الكتاب الانجيل هو كتاب واحد مش فى مصر لاكن الى انتو مقليفينو دة معرفش اية و اما قلتو ان ستنا مريم زهرت فى السماء دة ليبزر محدش اصلا عارف شكل ستا مريم شكلها اية غير اللناس الذين كانو على ايمها و ربنا سبحانة و تعالى مش جيبنلى ليزر انا مسلمة و الحمد لله بس مش بخرف زيكو انا بقى بعد كل الكلام دة عندى10 سنين متستغربوش تعرف على الدين الصحيح مش بالسن زيكو انا مش عرفة اقول اية اكتر من كدة اقول ركم اقرب شئ محدش يعمل زى نجلاء الامام المشكلة ان باباها اسمة الامام

    • ام مازن
      فبراير 12, 2010 عند 6:40 م

      انتى لزيزة رغم انك صغيرة انا بقى تقليلى يا طنط لانى عندى 32 سنة كلامك مكنع جدا انا دخلة بأميل اخى و هو قاعد جمبى و مبسوت بكلامك يال اتأوتة

  48. مريم
    فبراير 12, 2010 عند 6:42 م

    مرسى يا طنط انتى و عمو

  49. فبراير 13, 2010 عند 8:47 ص

    كافرة وعار على الاسلام الحمد لله اننا تخلصنا منك يا عاهرة

    • هاجر
      فبراير 18, 2010 عند 1:42 م

      فعلا كافرة

  50. NASSER HARBIA
    مارس 9, 2010 عند 12:34 م

    بسم الله الرحمن الرحيم
    بداءة المسيحية دين سماوي ، كباقي الأديان السماوية ،ومن غير المتصور أن يمجد القرآن الكريم المسيحية ويذكر السيدة مريم العذراء بخير الذكر ، ويذكر السيد المسيح عيسى عليه السلام ، بأفضل الكلمات ، ونأتي نحن أياً ما نكون وننال من هذا المجد القرآني ، أعزائي نحن في الإسلام نحترم الجميع ولا ينبغي أن نتطاول على غيرنا ، بل على العكس ندعو للجميع بالهدايا والرشد لخير البشرية ولعمارة الأرض ونشر العدالة .. وبعد
    سيأتي دوما من يتحدث ويسئ إلى الإسلام وإلى هذا الدين وإلى النبي العظيم ، أقول لهم إذا كنتم تتصورون أن هذا ينال من الدين فأنتم عابثون ، إذا ظننتم يوماً أن هذا يضعف الإيمان فأنتم واهمون ، سيروا بغبائكم ، فلن تنالوا منا غير نظرات الشفقة ، وسيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون .

    • مارس 9, 2011 عند 11:43 ص

      NASSER HARBIA…….نعم النصرانية بالاصل دين سماوي, لكن نحن نتكلم عن الديانة المسيحية المحرفة, التي نسبها اتباعها لسيدنا المسيح عيسى ابن مريم عليه وعلى والدته السلام, والتي اتخذو السيد المسيح فيها لهم ربا يعبد من دون الله…..وامه ام الاله…تعالى الله عما يقولون علوا كبيرا, اذا نحن نتحدث عن دين لم ينزله الله, عن المسيحية دين عبادة البشر وليس النصرانية الموحدة ديانة سيدنا عيسى ابن مريم, …..ثم ان الله تعالى ذكر السيد المسيح كما ذكر سيدنا موسى عليهما الصلاة والسلام, نحن المسلمون نحترم الجميع , لكن هل يحترمون هم الاسلام ونبيه العظيم عليه الصلاة والسلام ؟؟ لنا حق الرد على كل من تسول له نفسه التعرض لديننا الحنيف ولنبينا الكريم ولن نسكت لأي كان…كما ان اليهود والنصارى دائما يتعرضون لديننا ولنبينا, فلماذا تريد منا السكوت وهم مستمرين في عدوانهم على سيد انبيائهم وسيد يسوعهم (محمد عليه الصلاة والسلام)….لن نسكت ابدا عن الرد على عباد الصليب …..

  51. سارة السعيد الشيخ
    أبريل 13, 2010 عند 10:47 م

    الله ربى والاسلام دينى ومحمد رسولى والقرآن كتابى هذه المحامية مريضة نفسيا ولابد من تحويلها لمستشفى الامراض العقلية يقول المولى تبارك وتعالى “إنك لا تهدى من احببت ولكن الله يهدى من يشاء “

  52. فارس بلا جواد
    أبريل 17, 2010 عند 8:30 م

    تحياتى و سلامى لكل أصحاب المنتدى و بعد…

    فى البداية أهنئكم معشر النصارى على تنصير نجلاء الإمام و والله أنى فرحا بها كثيرا لتحولها للمسيحية (النصرانية أقصد فالمسيح برىء منكم ) و أقدم خالص التهانى لها و لكم فمثل هذه الأمثال عندما تخرج من الإسلام يكون نصرة له فما من أحد مثلها يرتد إلا و يسلم مكانه فى العالم مائة….بصرف النظر عن إعجاز القرآن العظيم فى جميع النواحى العلمية و العقلية و الإجتماعية و الخلقية التى يشهد عليها علماء الكرة الارضية جميعا و بصرف النظر عن إسلام الملايين سنويا فى مشارق الأرض و مغاربها و بصرف النظر عن فضائح الكتاب المكدس و الكنائس و المدلس زكريا بطرس.. و لكن…لن أطيل كلامى عليكم الذى لكم سمعتموه كثيرا و لكن أنا معى نصيحة لكم ستشفيكم من البكاء ليلا و نهارا على ما تفقده الكنيسة سنويا ً من المتحولين إلى الإسلام و ما تفقده من قساوسة و شمامسة و قمامصة فلتفرحوا بهذه الكائنة و لتسكنوها فى أحضانكم و تغدقوا عليها الأموال و السيارات و و و كما تفعلوا مع أى ضحية جديد من ضحايا حملات التنصير…لقد تعودنا منكم على مدار 1431 عاما أن نتلقى شبهاتكم و أباطيلكم و إستفزازاتكم لنا و نرد عليها كاملة حتى يئس أباؤكم و أجدادكم على مدار التاريخ ان يحدثوا تغيير مثقال ذرة من الحق شيئا….و نصيحتى هى أن تحرقوا أنفسكم جميعا الآن لأنكم ستحرقونها يوما ما كما فعل القس الألمانى الذى أحرق نفسه خوفا من إنتشار الإسلام و لم يكفه ان يخدع نفسه بأن إسلام الناس فى العالم بالإكراه (هاها) و لم تشف نفسه بهذا الخداع..أنشروا حملات تنصيركم فى كل مكان و أصطادوا ضحاياكم من فقراء و جهلاء المسلمين بدينهم فهنيئا للنصرانية بجهلاء و فقراء المسلمين و هنيئا للإسلام بعلماء و أطباء و فلاسفة و قساوسة النصرانية

    و لتستمروا فى أساليبكم القديمة التى قد سئمنا منها فى نشر باطلكم فلتبحثوا عن ملايين المتحولين للإسلام سنويا فى العالم ما بين أوروبا و أمريكا و ما يفقده الفاتيكان من قساوسة أمثال توفيق إدريس و يوسف إستس الذان هما من أكبر الداعيات الإسلامية فى الغرب الآن..فلتفخروا بباطلكم و كتابكم المقدس الذى هو نفسه أقسم بالله من أكثر الاسباب لهروب البشرية من العقيدة النصرانية و هروبهم من عقيدة 3 = 1

    فلتفخروا بمحاربتكم لدين الله و الذى كانت نتيجته هى هروب رجال دينكم فلم أجد أكثر منهم إسلاما ً فى العالم أمثال :

    1- القس المصرى : إسحاق هلال مسيحة

    2- القس المصرى : فوزى سمعان

    3- القس المصرى : عزت إسحاق معوض

    4- القس الإيرانى : بنيامين كلدانى

    5- القس الأمريكى :كينث جينكينز

    6- القس الهولندى: بورنومو

    7- القس التنزانى: مارتن موايبوبو

    8-القس الفليبينى : كريستيانو بياجو

    9- القس الإيرلاندى : مصطفى مولانى

    10-القس الفرنسى:جان دوشمان

    11- القس الأثيوبى : ملقاة قفادو

    12- القس الأريتيرى: ألن ولد قرقس

    13-القس السيريلانكى :ألدو دمريس

    14- القس الهندى: كرست راجا

    سأكتفى بهذا القدر حفاظا على مشاعركم لأن مثل هذا النوع من المتحولين للإسلام سنويا يتعدى المئات و أعتقد أن مساحة كتابة الرد لا تسع لمثل هذا القدر فلم تجف دموعكم بعد على كل ما تفعلونه ضد الإسلام منذ 1431 عاما منتظرين النتيجة المتوقعة الشافية للإنتقام منه و تأتى النتيجة عكس ذلك بإجتياح دين الله فى العالم و دخول الإسلام فى كل منزل على وجه الكرة الأرضية. أدعوكم لكى تفخروا بكتابكم كثيرا و بنشيد أنشادكم و مغازل ربكم فى حبيبته الذى كان سببا فى إسلام بنت نصرانية مصرية حاكية قصتها مع المعاناة الشديدة فى كلام الذى تؤمن أنه كلام ربها عندما وصف فخد و ثدى و جسم حبيبته فلتفخروا بذلك و الرابط معى

    [web]http://http://www.youtube.com/watch?v=RR6vFag90SU&feature=related[/web]

    و هذه القصة التى لو أقسم بالله سمعها النصارى لو أن لديهم ربع ذرة من الإنصاف و العقل لآمن بدين الله و أنهمرت عيناه على إهدار عمره فى باطل لم يكتشف أنه باطل عندما ترك لعقله العنان مرة واحدة للتفكير و أنهى حديثى ببعض الأسئلة التى أعلم أن لا إجابة عليها مهما حدث على مر القرون و العصور و منذ ظهور بولس المخترع لم و لن يجيب عنها نصرانى أيا كان قدرته و لتذهبوا جميعا لطرح هذه الأسئلة على أكبر قسيس على وجه الأرض و أنتظروا إحمرار وجهه و تقلباته فى الرد (لو رد أصلا ً) أترككم مع الأسئلة إخوانى النصارى

    هل قال المسيح عن نفسه أنه هو الله ؟
    هل قال أنا الأقنوم الثاني ؟
    هل قال أنا ناسوت ولاهوت؟
    هل قال أن الله ثالوث ؟
    هل قال أن الله أقانيم ؟
    هل قال أن الروح القدس إله ؟
    هل قال أعبدوني فأنا الله ولا إله غيري ؟
    هل قال أني سأصلب لأخلص البشرية من الذنوب والخطايا؟
    هل ذكر خطيئة آدم المزعومة مرة واحدة ؟

    إمضاء : شمس الحق لن تغيب

  53. hassan hamdi
    مايو 28, 2010 عند 9:24 م

    نجلاء الامام شرموطه اعترضت على تعدد الزوجات فى الاسلام فاعتنقت ديانه تحرم تعدد الزوجات و لو كانت المسيحيه تجيز التعدد لكانت اعتنقت دين اخر !! هكذا ببساطه الموضوع ليس حبا للمسيح و لا المسيحيه و انما حبا للشرمطه و الشذوذ كانت عايزه راجل يربيها و يظبطها و يصبحها بعلقه و يغديها بعلقه و يعشيها بعلقه

  54. عائشة
    مايو 30, 2010 عند 2:07 م

    بغض النظر عن تركها للاسلام لانه ببساطة الاسلام لن ينقص أذا تركته هذه الفاشلة ولكن الملاحظ انها تبحث عن بقعة الضوء بأى ثمن فقد حدث واتصلت بقناة فضائية وادعت أن قاضى قد تحرش بها جنسيا وظلت تولول وتصرخ قائلة ما هذا؟ انا لا أشعر بأى أمان فى هذا البلد؟ وتسألت هل ستتحول مصر الى جمورية المتحرشين جنسيا؟؟؟ثم اتضح ان كلامها كله تلفيق.اعتقد أنهامحتاجة دكتور نفسانى فعلا

  55. يوليو 4, 2010 عند 7:35 ص

    حسبي الله ونعم الوكيل ياريت ياجماعه بلاش نقول الفاظ خارجه احنا مسلمين وكدا بتاخدو ذنب على كل لفظ بتقولوه غلط والمصيبه ان الذنب بيكون بسبب واحده كفرت ليس لها قيمه بالحياه كمان احنا مسلمين لازمنراعى ان في بنات هنا وبجد في كلام جارح انا عارفه قد ايه انتممضايقين بس مش عشانواحده زي دي نقول كدا وعموما رسولنا الحبيب قال الحلال بين والحرام بين فنجلاء دي اختارت النار بملئ ارادتها والعياذ بالله ربنا يحمى بنات المسلمين من امثالها يارب والى لاحظته على الكافره دي من اول مابدئت انها تعشق الشهره والفلوس واكيد دا سبب تحولها للنصرانيه فيارب تاخد على قد نيتها وعموما ربنا يهدي الجميع

    اللهم اجعلنا ممن يستمعون للقول ويفعلون احسنه

  56. يوليو 4, 2010 عند 8:28 ص

    السلام عليكم جميعا بجد بجد لا حول ولا قوه الا باله انا لسه عارفه اسمع كلامها دلوقتى وبجد مفيش رد ابلغ من كلام اخوانى المسلمين واخص بالذكر ادمن ومحمود وام شاهين ومريم العسوله بارك الله فيكم جميعا وبجد معنديش رد لهذه المرأه غير اللهم اهديكى للصواب لو كنتى غافله غير مدركه واللهم اجحمها في جهنم لو كانت تعلم ماتفعله ونفسي اعقب تعقيب بناتى شويه انتى قاعده تقولى 36 سنه ولا 39 وتكرريها طيب اقلك حاجه بسرك بزمتك انتى مصدقه نفسك طيب روحى اعملى عمليه تجميل وعلى فكرا النصرانين اباحوه زي ماباحو كل شئ ماشاء الله انتم مش محرومين من حاجه هههههههههه عشان تقنعينا بس على الاقل بكلامك انا واثقه ثقه عمياء انك تخطيتى الخمسين من بدري جدااااا هههههههه دا انا ماما وشها شباب عنك ماشاء الله ياشخه حرام عليكى بجد ووالله مافارق معايا اي كلام منك بخصوص دينا لان الاسلام لن يهتز ولو جاء الالف منك لكى يرمو بضعه من الكلمات الرخيصه بتاعتك ووالله دخلو من الودندي اترمو بره من نفس الودن مش حتى من الودن التانيه ههههههههه حتى وانتى بتعيطى فاشله في التمثيل يا يا يا يا اندهلك طيب بايه والله مش عارفه المهم ياسمك ايه انت انتى فاشله في المحاماه وفاشله بحياتك وفاشله بكل شئ ودا سبب تحولك للنصرانيه ربنا بجد يعطيكى من وسع على قد نيتك السودا دي وبجد انتى صعبانه عليا وبشفق عليكى ونفسي بكلمه اخيره لو لاحظتى كل كلامك عن الاسلام او اي كلام تفوهتيه بلسانك القذر النجس هذا هتجديه مجرد هراء فقط انتى نفسك واضح عليكى انك مش مقتنعه بيه لا يقنع حتى طفل يحبو حتى حبك للنصرانيه واضح من صوتك قمه التمثيل ودا اكيد عشان انتى عارفه انك تنصرتى لغرض الشهره والفلوس والاباحيه فقط بدون رقيب وبالاخر تروحى للقسيس يقلك لقد غفرت لكى هههههههههههه يعنى ازنى وهيقلك لقد غفر لكى اظلمى وبرضو هيديكى السك ويقلك برضو غفرت لكى وممكن تقتلى وبرضو الغفران موجود ههههههههه (استغفر الله العظيم ) )سوري على التعقيب الاخير ياجماعه بخصوص سنها بس بجد مش قادره امنع نفسي ههههههههه
    هضر اسيبكم بقه في رعايه الله وامنه
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

  57. أكتوبر 7, 2010 عند 5:33 ص

    انتم عارفين مشكلة الست ديه ايه الست ديه مشكلاتها مع الرجاله مش مع الاسلام هى تليقيه كانت بتحب جوزها والضاهر ان اتجوز عليها وقال لها ان الشرع محلل اربعة معرفتش تنتقم منه ازاى فجابت الذنب على الاسلام والالسلام بريئ منها ديه عايزه تنتقم من الرجاله وشكلها مرت بازمه عاطفيه شديدة وشكلها غلاوى فعملت كده لان الدين المسيحى يرفض تعدد الزوجات والعموم الاسلام عظيم بس هى مش فاهمه حاجه

  58. أكتوبر 18, 2010 عند 3:45 ص

    الجماعة اللي بيتكلموا عن الغفران في المسيحية اولا نجلاء دخلت المسيحية هربا من مطاردات الاداب دلوقتي الدين المسيحي ده دين تسامح ودين قشطة فلة شمعة منورة ليه؟دلوقت لو نجلاء دي حبت تتظبت وراح واحد عصر علي نفسه لمونة وظبتها ؟ايه المشكلة زي شكة الدبوس حتروح لاي كاهن تعترف له يروح مظبتها تلني ومفيش حاجة خالص اتشقلتي يا مطلقة واه ياني المسيح فداني ؟

  59. سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    ديسمبر 8, 2010 عند 5:16 م

    _ اولا الحاجه قصدى المقدسه اللى عملت كدابرحتها لان المتحولون دينياً لن ينقصوا من الإسلام ولن يضيفوا للمسيحية شيئاً، بقول الله تعالى: “من شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر”. والاخت ديه هيكون ليها حسابها عند ربها وانا عايز اعرف حاجه هى بتقولى انا ربى مش رب المسلمون !!!!!!!!!! ماشى ربيك مين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يا ناس ويا بنى ادمين ان الله سبحانه وتعالى رب الكون كله ………… هى يعنى قصدها على سيدنا عيسى عليه السلام سيدنا عيسى عليه السلام نبى من عند الله افهمو بقا
    بسم الله الرحمن الرحيم : قل هو الله واحد الله والصمد لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا احد صدق الله العظيم

    يا جمــــــــــــــــــــاعه سيدنا عيسى نبــــــــــــــــــــى لمدى الغفله

  60. محمد محمود
    ديسمبر 9, 2010 عند 12:49 ص

    حسبــــــــــــــــى الله ونعمه الوكيل فيكى يا شيخه

    ويا اخونا النصارا صدقونى مفيش اله الا الله سبحانه وتعالى وسيدنا عيسى ده نبى من عند الله

    وشوفو سيدنا عيسى تكلم فى المهد بمعجزه من ربنا وربكم قال ايه ﴿قَالَ إِنِِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيّاً وَجَعَلَنِي مُبَارَكاً أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيّاً﴾ مريم 30-31. ا

    يا اتقو الله بقا وايمانو بالله ربى وربكم ………….

    نكلم بالعقل بقا عشان تتاكدو انتم بتقولو ان سيدنا عيسى الله ……. وهو الاله

    هل فى اله يولد اى ينزل من مجرى بول اى من مكان نجس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هل لو سيدنا عيسى اله كان اتعذب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فى اله بيتعذب
    هل فى اله بيتصلب ويتعلق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    يا جماعه سيدنا عيسى نبى من عند الله ومش انتم بس اللى بتحبوه كلنا بنحبه وبنحب كل انبياء الله

    بسم الله الرحمن الرحيم : قل هو الله واحد الله والصمد لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا احد صدق الله العظيم

    اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان سيدنا محمد عبده ورسوله هذه الشهاده هو روحنا كلنا وياريت تكون روحكم

  61. يناير 1, 2011 عند 8:06 ص

    بيان جمعية الاروافرواسيوى (نطالب بأعتذار الرئيس وأقالة وزير الداخلية)

    تعلن جمعية الاروافرواسيوى على لسان رئيس مجلس ادارتها الاعلامى/ ناجى ابوالنجا , عن عميق حزنها الشديد وصدمتها للأحداث المؤسفة التى حدثت بالاسكندرية والتى لم تفرق بين مسلم ومسيحى فكلنا ابناء وطن واحد.والارهاب يحصدنا جميعا وتفرقنا نيرانه كما نعرب عن خالص تعازينا لأسر ضحايا انفجار كنيسية القديسيين بسيدى بشر بالاسكندارية . وتحمل جمعية الاروافرواسيوى المسؤالية الكاملة للنظام المصرى ورئيس الوزراء ووزير الداخلية الذى تقاعس عن عمد فى توفير الامن والامان رغم علمه الأكيد بالتهديدات التى يعلمها الجميع والتى اعقبت تفجيرات كنيسة بغداد لكنه لم يضع فى الحسبان ذلك ولا تعاطى مع حالة الاحتقان السياسى والامنى التى يعانى منها المواطن المصرى بحنكة أمنية وفقا لاستراتجية سليمة ولم يلتفت للاحداث السابقة على الحادث و المتمثله فى المظاهرات الاحتجاجية التى شهدناها امام مسجد القائد ابراهيم قبل ساعات من وقوع الحادث ولم يلتفت ايضا لما سبقها من مظاهرات وأحداث لتنديد بمولد ابو حصيره لكنه أهمل كل المعطيات و أدخر جهده وعتاده ورجاله لتامين مباراة كورة القدم او لتامين حفلات رأس السنه الماجنة الرقص الماجنه التى تقام سنويا بالفنادق السياحية وغيرها لنجد انفسنا فى النهاية أمام كارثة خطيره وان كانت لاتختلف كثيرا عن باقى كوارثنا الا فى ردود الفعل المرتبطة بها فمقتل ثمانية واصابة عدد اخر فى هذا الحادث الجبان والمخطط له مسبقا لا يزيد فى اهميتة وخطورتة عن حادث انقلاب اتوبيس الرحلات الذى أودى بحياة عشرات الزهور من اطفالنا لكننا فى حادث الاتوبيس سنكتم الأحزان و نقدم السائق كبش فداء فى الحادث كما يحدث كل مره ولكن فى تفجير الكنيسة سنجد اننا قد فتحنا الباب لنيران التكهنات والاتهامات لتأكلنا جميعا ولن يعقل فى هذه المره ان نقدم من نقول عليه متخلفا عقليا لان الحادث مخطط له جيدا ولن يعقل ان يقصر الوزير كالعاده ويفترض أننا أغبياء فى كل مره وعليه فنحن نتهم النظام المصرى ووزير داخلية مصر وحكومة نظيف ولا نستطيع ان نغفل اتهامنا لتنظيم القاعدة فى العراق والذى سبق وأعلن ذلك وبعد الحادث مباشرة وعلى( موقع شموخ دولة العراق الاسلامية) وجدنا الاعلان الصريح عن أرتكابهم للحادث مصحوبا بالتهانى) ولا نستطيع ان نهمل دور الموساد الذى لايتوقف عن تلك الممارسات الحقيرة مما يضعنا امام سؤال واضح؟ أين داخلية مصر من كل ذلك؟ فهل اقتصر دورها على تعذيب الابرياء وقتلهم وتلفيق الاتهامات لهم ؟وأين مدير أمن الاسكندرية؟ والذى شاهدنا فضائحه وهو يضرب المواطنيين بنفسه فى شوارع الاسكندراية لتفضحة الفضائيات بعدها؟ فهل اقتصر دوره هو ووزيره على تامين عمليات تزوير الانتخابات ؟وتلفيق القضايا للابرياء؟وتأمين حملات دعم الوريث(الذى لن ولن يورث) أليس من الطبيعى ان نطالب بمحاكمه عاجلة لهؤلاء ؟اليس من حقنا ان نطالب فورا باقالة وزير داخلية العرش المباركى الملكى وحارس ولى العهد الخاص ؟اليس من المنطقى ان نطالب رئيس الدولة بالاعتذار؟ بدلا من تقديمه مضطرا العزاء الذى نحن فى غنى عنه؟ لانه فهو لا يضع فى حساباتة اطلاقا غير أمنه الشخصى؟ أليس من المفروض ان نذكره بكلمتة العصماء فى افتتاح البرلمان المزور؟ والتى جاء فيها الكثير من التجاوزات والمضحكات ورضاه عن نتائج الانتخابات؟ ومن بعدها تأكيده بان البلد أمنيا فى قبضتة وهو قادر على فرض السيطرة على كل كبيره وصغيره لنجد انفسنا فى النهاية فى بحور نغرق فى بحور من دماء؟ اليس من المفروض ان نقول له لقد ارتكبت أخطاء لا تغتفر ولا يمكن السكوت عليها ونسألك الرحيل فكل القيم ضائعة حتى الامن والامان لم يعد مثتتبا وفعليك بالاعتذار ثم الرحيل لان القادم أشرس ومصر لا تستحق منك ذلك الاعلامى ناجى ابوالنجا رئيس جمعية الاروافرواسيوى -القاهرة فى 1 يناير2011

  62. اسلام منصور
    يناير 16, 2011 عند 4:16 ص

    انت عار على الاسلام والمسحية معوقة ذهنيا واعلمى ان المرتد كافر وانت مالا شرموطة بنت كلب ولو بيدى اضضربها بالجزمة املى انى اشوفها زى مقال د/ احمد فى تعليق سابق الجماعة اللي بيتكلموا عن الغفران في المسيحية اولا نجلاء دخلت المسيحية هربا من مطاردات الاداب دلوقتي الدين المسيحي ده دين تسامح ودين قشطة فلة شمعة منورة ليه؟دلوقت لو نجلاء دي حبت تتظبت وراح واحد عصر علي نفسه لمونة وظبتها ؟ايه المشكلة زي شكة الدبوس حتروح لاي كاهن تعترف له يروح مظبتها تلني ومفيش حاجة خالص اتشقلتي يا مطلقة واه ياني المسيح فداني ؟

  63. مايو 1, 2011 عند 3:09 م

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حسبنا الله ونعم الوكيل اللهم ارينا فيها اياتك يا كريم يا منتقم يا جبار اللهم ارينا اياتك فى هذه الواهمة اللهم سلط عليها جنودك يارب يا حى يا قيوم يا جبار يا جبار يا جبار يا جبار اجعلها عبرة

  64. نبيلة
    مايو 19, 2011 عند 8:06 م

    السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
    اما بعد فالحمد لله على نعمة الاسلام و لاحول و لا قوة الا بالله العلي العظيم ,,,,اعرف ان تدخلي متأخر لكني لست مصرية لذا لم أسمع بقصة هذه الفاجرة ,,,,و كل ما أريد قوله :
    اللهم ياواحد يا أحد يا فرد يا صمد يا من لم يلد و لم يولد و لم يكن له كفؤا أحد امتها شر ميتة ,,,اللهم اجعلها عبرة ,,,,اللهم لا تأخذك بها رحمة يا رحمن يا رحيم ,,,اللهم احشرها مع من تحب , يــــــا رب العالمين ,,,,لا اله الا أنت سبحانك اني كنت من الظالمين

  65. عبدٌلله
    فبراير 29, 2012 عند 2:15 ص

    هى ليست مسلمة بل هى قبطية اصلا. تحاول الايهام بانها مسلمة وتنصرت كى تؤثر فى البعض ممن تعتقد بمكنة تأثيرها عليهم ….ومثال ذلك هل فتح اكونت على الفيس وذكر انى رجل او امرأة او مسلم او مسيحى او يهودى او بوذى واننى تحولت مما انا عليه الى اتجاه اخر ..فهل هذا يمكن اعتباره دليلا على صدق معلوماتى و صدق التحول ..انه اسلوب تنصيرى جديد يسلكه مثل تلك النوعية من النصارى … ولكن نحمد الله على نعمة الاسلام ..وحتى الان فى خلال القرون الاخيرة وبعد الاكتشافات العلمية الخارقة تثبت الحقائق مدى الاعجاز العلمى للقرآن الكريم ومدى مصداقية خير الخلق سيدنا /محمد صلى الله عليه وسلم بل و هداية الاسلام تلك المنحة التى تم اكرام بعض العلماء بها بعد ما شهدوا مصداقية الاسلام من واقع ما لمسوه من حقائق بذلوا فيها المليارات وعشرات السنين ثم توصلوا الى حقائق موجودة بالفعل فى القرآن الكريم …فالحمد لله على نعمة الاسلام والله انها اعظم النعم علينا ..لن يزيد الاسلام بك ولن يقل بدونك ..اللهم احينا وامتنا وابعثنا على شهادة لا اله الا الله محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم ..امين..

  66. ديسمبر 23, 2012 عند 11:28 م

    لا اله الا الله محمد رسول الله

  1. No trackbacks yet.

أكتب تعليقا

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

%d مدونون معجبون بهذه: